• BIST 106.588
  • Altın 269,029
  • Dolar 5,7159
  • Euro 6,3130
  • İstanbul 15 °C
  • Ankara 12 °C

Yeni Ders Yılına Girerken

Abdullah Yadigar
2013-2014 Eğitim-Öğretim yılı 09 Eylül itibariyle ilkokul birinci sınıfların uyum programı nedeniyle fiilen başladı. 16 Eylül’de ise tüm sınıflarda ders başı yapılacak.

Yeni Eğitim-Öğretim Yılına girerken Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliklerinde değişlik yaptı. Bu değişikliklerden bazıları şunlardır.

Düz Liseler artık tamamen ya Anadolu Lisesine veya Meslek Liselerine dönüştü. Anadolu Liselerine yerleşemeyen, meslek Liselerine de gitmek istemeyen öğrenciler için her ilçede Çok Programlı Liseler (Bir Meslek Lisesi bünyesinde) oluşturuldu. Veli isterse çocuğunu bu okullara (düz lise sınıflarına) kaydettirebilecek.

Seviye Belirleme Sınavı’nın (SBS) kaldırılarak yerine Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi getirildi.

Yeni sınav sisteminin kamuoyuna açıklandığı haliyle birçok soruyu da beraberinde getirdi. Bunlar, başta öğrenciler ve öğretmenler olmak üzere pedagojik açıdan ne gibi sorumluluklar getirilmekte ve yeni sistemin eskisinden farkı nedir? Ayrıca bu SBS’siz liseye geçme yönteminin güçlü ve zayıf yönleri nelerdir?  Bu sorulardan hareketle değerlendirildiğinde SBS’siz yeni sistemin önemli avantajları bulunmakta, aynı zamanda şimdiden birtakım tedbirler alınmadığı ve geç kalındığı takdirde ileride kısmen sorun teşkil edebilecek eksik ve belirsiz yönleri bulunmaktadır.

Önceden SBS sınavıyla liselere geçiş tek bir sınavla ve birkaç saat içinde gerçekleşirken, bu sistemde SBS kalktığı için 6, 7 ve 8. sınıf olmak üzere bu süreç 3 yıla yayılmakta ve her yıl öğrenciler 6+6=12 ‘’denetimli sınav’’a gireceklerdir.  İki sınavlı derslerin ilki, üç sınavlı derslerin ise ikinci sınavları, illerde ‘’denetimli sınav’’ şeklinde yapılacak.

Okullarda yıllardır yapılan sınav sisteminde yapılan tek değişiklik, belirlenen toplam 6 derste yapılan sınavlardan birer tanesinin ‘’denetimli sınav’’ şeklinde merkezden belirlenecek sorularla kendi öğretmenleri dışında ve gözetiminde olacaktır.  Bu yöntem teknik alt yapı ve ihtiyaçlar giderildiği takdirde mümkün olabilir. Böylece sınavlar daha objektif bir şekilde tek merkezden belirlenecek ve aynı ya da benzer sorularla tüm öğrenciler sınava girmiş olacaktır. Ancak 6, 7 ve 8. sınıflarda yapılacak olan 12’şer (toplam 36) sınav öğrenci ve velide sınav kaygısını artıracağı endişesi vardır.

Liselere geçişte SBS kalktığına, verilen 6 dersten alınacak notların ortalamasına göre değerlendirme yapılacağına göre, notların objektif olarak verileceği konusunda bazı kaygıları beraberinde getirmektedir.

Bunlar iki sınavlı dersin birini, üçlü sınavlı dersin ikisi sınavını öğretmenlerin kendileri ve kendi okullarında yapacaklardır. ‘’Denetimli sınav’’dan düşük alan öğrencilerin başarısını bu sınavla öğretmen telafi edebilir ve bu da objektif değerlendirmeye gölge düşürebilir. İleride karşımıza çıkabilecek böyle bir sorunu gidermek için ne tür sağlıklı bir model geliştirmek gerekir? Denetimli ve denetimsiz sınavlar arasında çıkması muhtemel durumlarda farka göre bir değerlendirme mi yapılacak? Bütün bunların netliğe kavuşturulması gerekmektedir. 

Her ne kadar bu sistem de dershaneleri tamamen ortadan kaldırmayacak olsa da okulun önemini kesinlikle önceki dönemlere göre daha iyi bir seviyeye çıkarma potansiyeli taşımaktadır. Ayrıca öğretmenlerimizi de daha aktif hale getirerek toplumsal itibarı daha da artmaktadır. Kısaca bu sistem, okul ve öğretmen merkezli bir mantıkla hareket etmekte ve öğretmenlerimize yeni fırsatlar sunmaktadır. Umulur ki bu fırsat iyi organize edilsin ve eğitimde verimlilik daha da artar.

Yapılan diğer bir değişiklikte sınıf mevcutları ve ders saati süreleri ile ilgili. Sınavsız öğrenci alan okulların şubedeki öğrenci sayısının 40’ı aşamayacağı, sınavla öğrenci alan okullardan fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, spor liseleri, güzel sanatlar liseleri ile Anadolu sağlık meslek liselerinin bir şubeye alınacak öğrenci sayısının 30’u; diğer okullarda ise 34’ü aşamayacağı şeklinde değişiklik yapılmıştır. Ortaöğretim kurumlarında bir ders saati süresinin 40 dakika olacağı belirtilmiştir.

Liselerde ders geçmedeki puan aralıkları değişti. Ders geçmek zorlaştı. İşte yapılan o değişiklikler;

MADDE 44- (1) Sınav, performans çalışması, proje ve uygulamalar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Değerlendirme sonuçları e-Okul sistemine işlenir.

(2) Puan değerleri ve dereceleri aşağıdaki gibidir. 85,00-100=Pekiyi. 70,00-84,99=İyi. 60,00-69,99=Orta. 50,00-59,99=Geçer. 0-49,99=Geçmez.

Liselerdeki ‘’Sorumluluk Sınavları’’ Kasım ve Nisan aylarına alınmış ve ortalama yükseltme sınavları kaldırılmıştır. Lise öğretmenleri de sene sonunda (2 hafta) ve sene başında (2 hafta) ilkokul ve ortaokul öğretmenleri gibi seminer çalışması yapacaktır. Mesleki çalışmanın karşılığı olarak ek derslerini almaları beklenmektedir.

2013-2014 ders yılının; başta eğitim çalışanları, öğrenci, veli olmak üzere herkese huzur getirmesini temenni ediyor, ülkemizin hayrına vesile olmasını diliyorum. 

Bu yazı toplam 1740 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Duyuru Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 02164912882 05323834739 05334607972 Faks : 0216 4917113